PROBIOTYKI – KLUCZEM DO ZDROWYCH JELIT

Jelita często nazywa się drugim mózgiem. Dzieję się tak, ponieważ po wielu latach badań odkryto zależność pomiędzy mózgiem a układem pokarmowym, w którym mamy miliony receptorów i zakończeń nerwowych. To co jemy oraz to w jakiej formie są nasze trzewia wpływa na nasze samopoczucie, zdrowie, nastrój, stan psychiczny czy nawet zachowanie. Aby jednak nasze jelita działały prawidłowo, muszą być zasiedlane przez tryliony mikroorganizmów zwanych probiotykami.

Probiotyki są to żywe bakterie wywierające korzystne działanie na nasze zdrowie.

Stanowią one zasiedlające nasze jelita szczepy bakterii kwasu mlekowego , szczepy drożdży, jak również pleśni. Najbardziej znane są Lactobacillus spp., Streptococcus spp., Saccharomyces spp. oraz Aspergillus spp. Potrzebujemy ich nie tylko do zachowania prawidłowego pasażu jelitowego, ale również do regulacji układu odpornościowego czy utrzymaniu prawidłowego stężenia cholesterolu we krwi. Ponadto łagodzą one nietolerancje pokarmowe – głównie nietolerancję laktozy. Dodatkowo probiotyki bada się pod kątem działania przeciwnowotworowego w profilaktyce raka jelita grubego.

Gdzie więc znajdziemy te cenne mikroorganizmy?

Otóż najwięcej znajdziemy ich w sfermentowanych produktach mlecznych, w kiszonych owocach i warzywach, w pieczywie na zakwasie. Występują więc w kiszonej kapuście i ogórkach, kiszonych burakach, kwasie chlebowym, occie jabłkowym, jogurtach, kefirze oraz w maślankach. Oczywiście musimy wybrać te naturalne, bez sztucznych dodatków. Warto pokusić się także o samodzielne wykonanie na przykład domowego jogurtu. Przepisy bez problemu znajdziemy w Internecie. Ponadto bogatym ich źródłem są specjalne suplementy diety zalecane dla uzupełnienia oraz wzmocnienia naszego naturalnego mikrobiomu jelitowego.  

Probiotyki a przewód pokarmowy.

To pewne, bakterie probiotyczne są bez dwóch zdań niezbędne dla naszego organizmu. Badania kliniczne potwierdzają, iż mają one niezwykle pozytywne działanie przy wszelkich chorobach ze strony układu pokarmowego takich jak stany zapalne jelit, syndrom jelita drażliwego, problemy z wzdęciami, zaparciami czy biegunkami.  Probiotyki  są istotne także u chorych z przewlekłym zapaleniem błony śluzowej żołądka w eradykacji  Helicobacter pylori, ponieważ poprawiają tolerancję terapii. Po drugie łagodzą skutki uboczne stosowania antybiotyków. Dodatkowo wspomagają prawidłowe trawienie oraz pomagają w walce z otyłością.  

Probiotyki a odporność.

Nie bez powodu probiotyki wymienia się na listach preparatów poprawiających odporność ludzkiego organizmu. Otóż tworzą one na powierzchni ścianek jelita specjalny bioflim tworzący naturalną barierę dla chorobotwórczych patogenów. Stymulują również odpowiedź immunologiczną poprzez wpływ na namnażanie oraz aktywność limfocytów, czyli „strażników” chroniących nas przed czynnikami chorobotwórczymi.

To jednak nie wszystko.

Zaobserwowano, że u chorych cierpiących na zaburzenia psychiczne i neurologiczne, u osób z depresją czy bezsennością, jak również u dzieci z objawami autyzmu oraz ADHD występują zaburzenia w mikrobiomie jelitowym. Co ciekawe, badania pokazują, że przywrócenie prawidłowej flory bakteryjnej w jelitach pomaga w znacznym stopniu redukować objawy powyższych chorób. Korzyści zdrowotne ze stosowania probiotyków odczują także osoby cierpiące na alergię oraz atopowe zapalenie skóry, u których zmniejszają się stany zapalne, a objawy choroby przebiegają łagodniej.

Jak widać, prawidłowa flora bakteryjna w naszych jelitach ma niebywały wpływ na nasze życie i zdrowie.

 

Katarzyna Raj-Estal

magister farmacji

 

Bibliografia:

  1. Katarzyna Mojka: Probiotyki, prebiotyki i synbiotyki – charakterystyka i funkcje; Probl Hig Epidemiol 2014, 95(3): 541-549
  2. Adriana Nowak, Katarzyna Śliżewska, Zdzisława Libudzisz, Jerzy Socha: PROBIOTYKI – EFEKTY ZDROWOTNE; ŻYWNOŚĆ. Nauka. Technologia. Jakość, 2010, 4 (71), 20 – 36
  3. Izabela Kubiszewska, Milena Januszewska, Joanna Rybka, Lidia Gackowska: akterie kwasu mlekowego i zdrowie: czy probiotyki są bezpieczne dla człowieka? Postepy Hig Med Dosw (online), 2014; 68: 1325-1334
« wróć