KOBALAMINA –WITAMINA KRWI

            Witamina B12 ostatnia z odkrytych witamin z grupy B jest organiczną substancją rozpuszczalną w wodzie o charakterystycznym czerwonym zabarwieniu. Poznana została ona podczas badań nad anemią złośliwą i wyizolowana po raz pierwszy w 1948 roku z wątroby. Głównym źródłem tej witaminy są pokarmy mięsne oraz warzywa poddane fermentacji np.: „miso” czyli sfermentowane ziarna soi. Zawierają ją również skorupiaki, ryby, mleko, jaja i sery. Do tej pory nie zaobserwowano jej naturalnie w żadnej z roślin. Witamina B12 zwana kobalaminą, należy do związków kompleksowych z atomem kobaltu w centralnej części i pełni wiele ważnych funkcji w naszym organizmie.

            Dlaczego nazywamy ją witaminą krwi? Otóż jest ona niezbędna do prawidłowego wytwarzania komórek układu krwionośnego. Witamina B12 bierze udział w powstawaniu erytrocytów, czyli czerwonych krwinek w szpiku kostnym oraz jest niezbędna do prawidłowego ich dojrzewania. Niedobór kobalaminy w organizmie prowadzi najczęściej do anemii.

             Prawidłowa podaż witaminy B12 i odpowiednie jej stężenie w ludzkim ciele ma także ogromne znaczenie dla całego układu krążenia. Otóż bierze ona udział w reakcjach przekształcania homocysteiny – aminokwasu, którego zbyt wysokie stężenie we krwi może być przyczyną powstawania zmian miażdżycowych - w metioninę. Wraz z kwasem foliowym i witaminą B6 ograniczają nadmiar homocysteiny co przekłada się na prawidłowe funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego oraz stan naczyń krwionośnych.

            Kobalamina jest również bardzo istotnym elementem w reakcjach przemiany białek, węglowodanów i tłuszczów. Uczestniczy w produkcji materiału genetycznego DNA i RNA, wzmacnia osłonkę włókien nerwowych. Odpowiada za prawidłowe powstawanie neuroprzekaźników w układzie nerwowym m.in. serotoniny, dopaminy oraz noradrenaliny. Te neurotransmitery potrzebne są do poprawnego „porozumiewania się” komórek w ośrodkowym układzie nerwowym. Ich niedobór powoduje gorsze samopoczucie, depresję, spadek energii i chęci do życia, problemy ze snem. Dlatego właściwy poziom witaminy B12 sprawia, iż nasz mózg pracuje prawidłowo.

            Co ciekawe witamina B12 ma również znaczenie w utrzymaniu pięknego i zdrowego wyglądu skóry, kondycji włosów i paznokci. Regularne przyjmowanie kobalaminy pomaga utrzymać je w dobrej formie. Dodatkowo jest ona przydatna w leczenie chorób skóry takich jak egzemy, łuszczyca, trądzik. Niweluje stany zapalne, podrażnienia, suchość i zaczerwienienie skóry. Wyniki badań wskazują, że dobre efekty terapeutyczne widoczne są także po zastosowaniu witaminy B12 zewnętrznie w formie maści bądź kremu.

 

 

Na niedobory kobalaminy szczególnie narażone są osoby w podeszłym wieku z powodu zaburzeń wchłaniania na różnych odcinkach przewodu pokarmowego i choroby towarzyszące. Również dieta wegańska czy wegetariańska może być główną przyczyną niedostatecznej podaży witaminy B12. Dodatkowo na prawidłowe przyswajanie się tej witaminy wpływa obecność żelaza, witaminy E, wapnia oraz witaminy B6. Warto więc zadbać o prawidłowy poziom kobalaminy w naszym ciele ponieważ wpływa ona na dobrą kondycję całego naszego organizmu.

 

Katarzyna Raj-Estal

magister farmacji

 

Bibliografia:

  1. Marzanna Mziray, Przemysław Domagała, Regina Żuralska, Magdalena Siepsiak: Witamina B12 – skutki niedoboru, zasadność terapii i suplementacji diety u osób w wieku podeszłym;  Polski Przegląd Nauk o Zdrowiu 3 (48) 2016 s. 295-301
  2. Justyna Mocarska, Tomasz Koczorowski: Hem i kobalamina w świecie medycyny i farmacji; FARMACJA WSPÓŁCZESNA 2015; 8: 44-51
  3. Joanna Katarzyńska: Potencjał aplikacyjny witaminy B12 i jej analogów; Eliksir nr 2(4)/2016 s. 11-18

 

 

 

          

« wróć