LUTEINA I ZEAKSANTYNA – DUET DLA ZDROWYCH OCZU

Nie zawsze zdajemy sobie sprawę jak ważne jest aby prawidłowo zadbać o nasze oczy. W codziennej gonitwie, pracy i stresie ciągle narażamy je na niekorzystne warunki. Długie godziny przed komputerem, telewizorem czy smartfonem, sztuczne oświetlenie, nieprawidłowa dieta to wszystko wpływa negatywnie na narząd wzroku, powodując w konsekwencji różnego rodzaju schorzenia. Dlatego powinniśmy troszczyć się o nasze oczy aby służyły nam całe życie.

            Któż z nasz nie słyszał o luteinie na oczy. W mediach jest mnóstwo reklam suplementów diety zawierających ten żółty barwnik. Producenci dbają o to, aby ich produkt miał najlepszy skład i wyróżniał się na tle innych. Co więc należy wiedzieć aby wybrać ten odpowiedni? Pomocna może być w tym przypadku znajomość kilku istotnych faktów.

            Czym jest luteina? Jest ona związkiem należącym do grupy naturalnych barwników – karotenoidów. Dobrze rozpuszcza się w tłuszczach, a w organizmie ze względu na swoje powinowactwo do gałki ocznej gromadzi w soczewce oka oraz w plamce żółtej. Możemy ją znaleźć w zielonych liściach warzyw, jak również w żółtych i pomarańczowych warzywach oraz owocach. Niestety często spożywane przez nas ilości owej substancji są niewystarczające. Dodatkowo na przyswajalność luteiny przez nasz organizm wpływa odpowiednia jej krystalizacja i dodatek innego karotenoidu - zeaksantyny w odpowiedniej proporcji.  Ten stosunek luteiny do zeaksantyny powinien wynosić 5:1.

            Jak na nasz organizm działają te dwa karotenoidy? Przede wszystkim wykazują działanie antyoksydacyjne. Usuwają wolne rodniki tlenowe, poprawiają ostrość widzenia i zabezpieczają siatkówkę oka przed urazami powstającymi pod wpływem niebieskiej frakcji światła – emitowanej głównie przez ekrany LCD i oświetlenie LED, która w nadmiarze jest szkodliwa dla wzroku. Hamują one zwyrodnienia plamki żółtej postępujące wraz z wiekiem. Przeciwdziałają zaćmie oraz ograniczają retinopatię barwnikową siatkówki. Pomagają zregenerować oczy zmęczone długą pracą przy komputerze.

            Ile więc luteiny potrzebują nasze oczy? Z badań wynika, iż każdego dnia nasz organizm potrzebuje około 10 mg luteiny oraz 2 mg zeaksantyny. Dodatkowa suplementacja zalecana jest nie tylko osobom starszym i zapracowanym, ale także palaczom, osobom spożywającym alkohol, otyłym i chorym na cukrzycę.

            Co jeszcze powinien zawierać dobry suplement diety wspomagający pracę narządu wzroku? Warto zwrócić uwagę na obecność witamin – A,E oraz C, cynku, kwasów tłuszczowych EPA i DHA, antocyjanów,  czy   polifenoli.

            Wpływ luteiny na narząd wzroku to jednak nie wszystko. Te niezwykle ważne składniki odżywcze chronią nas również przed schorzeniami układu sercowo-naczyniowego. Zaobserwowano, iż podwyższone stężenie luteiny i zeaksantyny w surowicy może być czynnikiem obniżającym ryzyko miażdżycy tętnic oraz choroby niedokrwiennej serca.

Bardzo ciekawy jest fakt, że poza gałką oczną luteina gromadzi się w skórze gdzie odpowiednia jej ilość zwiększa prawidłowe nawodnienie skóry, poprawia jej elastyczność i wygląd. Chroni przed promieniowaniem i oznakami starzenia. Właściwości te wykorzystywane są przez producentów kosmetyków, którzy zaczynają dodawać luteinę do swoich produktów.

Ponadto odnotowano działanie przeciwnowotworowe karotenoidów. Wyniki badań nie są co prawda jasne a mechanizmy działania nie do końca poznane, jednak naukowcy upatrują obniżenia ryzyka raka płuc, jelita grubego czy raka piersi właśnie w odpowiedniej podaży tych związków.

Dbaj o swoje oczy, aby długo cieszyć się sprawnym wzrokiem.

 

 

Katarzyna Raj-Estal

magister farmacji

 

Bibliografia:

  1. Agnieszka Gryszczyńska, Bogna Gryszczyńska, Bogna Opala: Karotenoidy. Naturalne źródła, biosynteza, wpływ na organizm ludzki; Postępy Fitoterapii 2/2011; s. 127-143
  2. Edyta Kwiatkowska: Luteina – źródła w diecie i potencjalna rola prozdrowotna; Postępy Fitoterapii 2/2010, s. 97-100
« wróć